Monday, July 6, 2009

duduk seorang juga bahaya??

duduk sendirian ni rupa-rupanya bahaya..

terlintas masa muda2 dulu

dalam 2-3 tahun dulu.mereka membahaskan,duduk berdua-duaan 2 bahaya.jika berdua-duaan antara laki dan perempuan,pasti ada syaitan.segala hujah dikeluarkan.sehinggakan dibuat 1 perbahasan juga pendebatan.masing2 menegakkan debat masing2.hadis dan dalil segala.semuanya adalah gara2 pendapat yang pelbagai.

`duduk berdua 2 xkesa la..blaja je kan..bukannye duk dalam gelap pon..ramai je kat sekeliling ni..`

`mcm mana pula jika ckgu laki dan student prmpuan y niatnye hanya untuk meluruskan segala kemusykilan serabut benang,berkenaan hal2 keilmuan mahupun hal ummat?adakah itu tidak dibenarkan?`

jika mahu diingat semula.memang banyak..

disinilah kita sedar dimana manusia itu sememangnya ego,pelupa dan hina.sudah tau,jelas,terang lagi bersuluh bahawa duduk berdua-duaan antara laki dan prmpuan itu bhye.

mengapa masih ada yang mahu menghalalkan apa y haram?

mengapa masih ada y mahu memutarbelitkan ayat dan keadaan?

sedangkan kita tahu maksud sebenar dalil2 itu..

nmpaknye saye dh tklua topic..huhu

balik kepada asal.

bukan sahaja berdua,bersendirian juga bahaya.

seperti saya.

bile duduk sendr..

mulalah tangan merayap menekan keyboard nih.on9.pas2 de je y menyakitkan ati.saya search blog senior2.sumenye adalah mereka2 yang berjaya.SANGAT berjaya.

tp saya?

masih lagi seorang perempuan yang tiada apa2.tiada idea dimana istimewanya saya.saye bukan sape2.masih tiada degree.apetah lagi master dah phd.saya mahukan balik sekolah lama saya.saya nak kan ustaz wan akashah ada selalu dgn saya.saya nak kwn2 saya juga selalu ada dengan saya.keluar shopping sama2.study sama2.membincangkan hal2 agama sama2 tanpa diketahui mereka2 yang alim.

kenapa?

adalah sebabnye..

sejak keluar SMAPK,banyakpersoalan y timbul.mengenai kehidupan.juga berkaitan keagamaan.dalam kesibukan perubatan,saya mencari2 sumber2 yang boleh menyuraikan keserabutan.tapi tiada.saya betul2 mahukan ustaz wan juga kawan2 lama saya....

sya masih lagi belajar.learn how 2 turn up 2 be `sum1`

yang penuh dengan ilmu.ilmu agama.juga ilmu alam.

juga y mesra.senang didekati supaya tidak dikatakan sombong dan kedekut ilmu.

inilah diri saya y saya tau.

saya sekolah agama,ilmu agama itu ada.cuma perlu di touch up sedikit.

lebih 5 tahun saya blaja jauh dari rumah.saya belajar berdikari.saya belajar banyak ilmu alam.

saya mengikat talian ukhuwah dengan sume bangsa dan agama.saya belajar menghormati bangsa dan agama lain.saya belajar bergaul.sya juga belajar hal2 agama lain supaya nmpak keistimewaan islam lebih ceruk lagi.

cuma y saya tiada adalah sijil degree y membolehkan saya bercakap dengan yakin dengan semua org mengenai semua bende y saya tau.

juga pengatahuan dunia y cetek.saya lupa bahawa umat islam bukan sahaja di msia.tapi seluruh dunia.saya perlu amek tahu hal dunia.

GERAM.sangat geram.sbb 2 saya xsuka duduk sendiri.macam2 kekurangan diri yang saya nmpak.sedih,kecewa,membazir,down.sume perasaan itu ada.

kuasa ilmu itu sangat kuat.jika bukan kita yang menghidupkan cahaya itu,dia tidak akan menyala dengan sendiri.

Allah menurunkan semuanya kepada kita.terpulang kepada kita bila dan bagaimana untuk mencari.

dan ingatlah,ilmu Allah itu tidak akan sampai kepada mereka yang melakukan maksiat.

Nauzubillahiminzalik....

taubat Ya Allah..ak hambamu yang selalu alpa dan leka..

No comments: